Uudenkaupungin Merikeskus

Uudenkaupungin Merikeskus on jälleen avoinna

Merikeskus on avoinna 25.6.-10.8.2024 TI- SU 11-18, näyttelyyn on vapaa sisäänpääsy.

Pakkahuoneentorilla, entisessä Vason myllyssä sijaitsee Uudenkaupungin merihistoriallisen yhdistyksen ylläpitämä Uudenkaupungin Merikeskus -näyttelytila. Tilassa on esillä monenlaista merihistoriallista nähtävää.

Perusnäyttelyssä on mm. useita vanhoja venemoottoreita, suurikokoinen uusikaupunkilaisen Varma-purjelaivan pienoismalli, muita pienoismalleja sekä monia laivamaalauksia jne.

Uudenkaupungin Merikeskuksen tämän kesän näyttely kertoo merenkulkijoista ja matkustajalaivoista. Näyttelyssä kerrotaan esinein, dokumentein ja valokuvin merimiehen työstä, toiminnasta ja mahdollisesta tiestä merikapteeniksi asti. Matkustajalaivojen osalta esitellään rannikko- ja saaristoliikennettä, erityisesti Uudenkaupungin ja Turun välistä matkustajalaivaliikennettä.

Uuttakaupunkia käytti pääte- tai välisatamanaan noin kolmekymmentä laivaa runsaan sadan vuoden aikana vuosina 1840-1950. Tunnetuimmat laivat olivat Uudenkaupungin ja Turun välistä liikennettä hoitaneet Kivimaa, Kuusisto, Kivimaa II ja Koli. Pidemmällä reitillä kulkivat puolestaan muun muassa Ebba Munck, Norden, Södern ja Fredrik Wilhelm. Laivoilla kulkivat sekä ihmiset että tavarat ja myös kala, vilja ja jopa teuraseläimet. Matkustajalaivaliikennettä esitellään näyttelyssä pienoismallien, valokuvien, laivataulujen, monenlaisten dokumenttien ja muiden esineiden avulla.

Merenkulkijoitten työtä, elämää ja etenemistä esitellään erilaisten esineiden ja muun materiaalin avulla. Esillä on runsaasti valokuvia, monenlaisia dokumentteja ja paljon esineitä.

Näyttelyyn on saatu esineitä ja muuta materiaalia monilta henkilöiltä, mm. kotiseutuneuvos Kauko Isotuvan kokoelmista. Näyttelymateriaalit ovat Asmo Hällforsin käsialaa ja näyttelyn on suunnitellut Matti Jussila. Näyttelyn on jälleen rakentanut talkoovoimin Uudenkaupungin merihistoriallinen yhdistys.

Omana osionaan näyttelyssä esitellään myös Uudenkaupungin Telakalla vuonna 1969 ennätysajassa valmistunut risteilyalus Lindblad Explorer. Se oli koko maailmassa ensimmäinen tutkimusmatkaristeilijä, jolla haluttiin viedä matkustajia arktisille alueille ja Merikeskukseen on nyt saatu sitä esittävä merimaalari TH Norlingin öljyvärimaalaus. Taulun on hankkinut Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö.

Merkeskus on avoinna 10.8. saakka TI-SU 11-18 ja sinne on vapaa pääsy.

Merikeskuksen tilat ovat pääasiassa avoinna kesäaikana, jolloin tiloissa järjestetään vaihtuva merellinen näyttely. Myös muina aikoina voidaan järjestää lyhyempiä teemanäyttelyitä.

Näyttelyyn on vapaa pääsy

Merikeskuksessa on myös runsas yhdistyksen myyntipiste.

Pakkahuoneentori 1, Uusikaupunki