Verta, vihaa ja kyyneliä - Punavalkoinen Uusikaupunki 1918

5.12. julkaistiin Uudessakaupungissa uusi mielenkiintoinen historiakirja. Vihaa, verta ja kyyneliä - Punavalkoinen Uusikaupunki 1918 -kirja kertoo mielenkiintoisesti siitä, mitä täällä todella tapahtui sisällissodan aikana. Lähes kaikki kirjan tiedot ovat ennen julkaisemattomia, myös noin 200 valokuvaa, jotka kirjassa ovat (suuri osa näistä Uudenkaupungin museon kokoelmista). Kirjan ovat kirjoittaneet Pentti Ahtiainen, Esa Lahtinen, Matti Jussila, Olli Laurila ja Tapio Niemi. Kirjan on toimittanut Matti Jussila.

Kirjan on kustantanut Uudenkaupungin merihistoriallinen yhdistys ja hanketta ovat tukeneet Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö sekä Uudenkaupungin kaupunki.

Kirjassa on noin 450 sivua ja sen myyntihinta on 45€. Kirjaa on myynnissä Kirja-Vakassa, Passarissa, museossa ja näin joulua ennen myös yrittäjien joulupuodissa Alisellakadulla.