Uudenkaupungin merihistoriallinen yhdistys

Yhdistys perustettiin vuonna 1994. Alusta lähtien yhdistyksen tavoitteena on ollut merenkulku- ja saaristoperinteen tallentaminen ja tutkiminen.

Yhdistys on vuosien aikana kustantanut kymmeniä kirjoja. Vuosikirjassa julkaistaan mm. pääosa vuoden aikana pidetyistä merellisistä illoista. Muita merellisiä kirjoja on julkaistu pitkälti yli 20.

Yhdistys julkaisee vuosittain myös suuren suosion saaneen joulukortin, jolla samalla kerätään varoja mm. kirjojen kustantamiseen.

Näkyvin ja suosituimpia yhdistyksen toimintamuodoista ovat merelliset illat. Yhdessä Vakka-Suomen kansalaisopiston kanssa järjestetään kesäkautta lukuun ottamatta kerran kuukaudessa merellinen ilta, jossa kuullaan merihistoriaan liittyvä esitelmä.

Yhdistys kerää meri- ja saaristoperinnettä myös järjestämällä saaristoperinneryhmän ja merihistoriallisen perinnepiirin kokoontumisia. Myös erilaisia matkoja järjestetään.

Kesäaikana yhdistys järjestää näyttelytoimintaa Uudenkaupungin Merikeskuksessa.

Toiminta perustuu aktiivisiin jäseniin ja myös jäsenmaksutuloihin. Lähde mukaan toimintaan tai pelkästään tukemaan paikallista merihistoriallista toimintaa. Yhdistyksen jäsenmaksu on vuonna 2023  20€.

Yhdistyksen järjestämistä merellisistä illoista, Merikeskuksen toiminnasta, julkaisutoiminnasta ym. saat tietoa tämän sivun valikosta.