Lepäisten saaren historia

Aivan vuoden 2017 lopussa yhdistys julkaisi kirjan Lepäisten saaren historiasta. Tie vie Lepäisille kirjan on kirjoittanut Kaarina Liukkonen. Kirjassa on myös saaren luontoon liittyvät artikkelit Sakari Hinneriltä ja Pekka Alholta. Kirjassa on runsas kuvitus.

Lepäinen on Uudenkaupungin saariston tunnetuimpia saaria. Erityisesti se tunnetaan harmaasta graniitistaan, jota saaressa aikanaan louhittiin. Kirja kertoo kiviteollisuuden lisäksi myös maanviljelyksestä, kalastuksesta, koulusta, ihmisistä ja elämästä saaressa. Kirja kertoo myös salakuljetuksesta ja pakolaisista, Stella Polariksesta ja asekätkennästä.

Kirjan hinta on 40€ ja sitä myydään Uudessakaupungissa yhdistyksen järjestämissä tilaisuuksissa, Kirja-Vakassa, Passarissa, matkailutoimistossa ja museossa.

Samassa yhteydessä julkaistiin myös lastenkirjanen Lentävät lapset ja appelsiinit, jonka on myös kirjoittanut Kaarina Liukkonen. Kirjassa on tarinoita Lepäisiltä, jotka on akvarelleillaan kuvittanut Yrjö Varjanne. Kirjan hinta on 10 €.

Tie vie Lepäisille.
Lastenkirjan kuvituksesta on vastannut Yrjö Varjanne.