Samoenalla kuudesti Kap Hornin ympäri

Uudenkaupugnin merihistoriallinen yhdistys on julkaissut helmikuussa uuden merellisen kirjan. Kaarina Liukkosen kirjoittama kirja "Samoenalla kuudesti Kap Hornin ympäri - Johan Lehtosen laivapäiväkirjat" on mielenkiintoinen tarina purjelaivojen ajalta.

Samoena oli uusikaupunkilaisen Zachariassen-varustamon teräsfregatti. Johan Lehtonen oli laivan päällikkönä vuosina 1911-1919. Tältä ajalta säilyneistä papereista ja päiväkirjoista sekä runsaasta kuvituksesta on valmistunut mielenkiintoinen, kaunis ja luettava kirja.

Kirjassa on runsas kuvitus, sen on taittanut uusikaupunkilainen Miia Manninen ja kirjan julkaisemista on tukenut myös Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö.

Kirjan myyntihinta on 30€. Sitä on tällä hetkellä myynnissä Kirja-Vakassa, myöhemmin myös yhdistyksen järjestämissä tilaisuuksissa. Postitettaessa kirjaan lisätään postituskulut.