Matkustajalaivat Vakka-Suomen vesillä 1840-1950

Merihistoriallinen yhdistys on kustantanut Martti Marvolan kirjoittaman kirjan: Matkustajalaivat Vakka-Suomen vesillä.

Matkustajahöyrylaivoilla oli tärkeä merkitys Uudenkaupungin ja Turun välisessä liikenteessä yli sadan vuoden ajan. Kirja käsittelee ajanjaksoa 1840-1950, jona aikana Uudenkaupungin ja Turun välisessä liikenteessä kulki noin 30 laivaa. Kirjassa kerrotaan paitsi laivoista, niiden reiteistä, laitureista, rahdeista jne. Kirja perustuu Martti Marvolan perusteelliseen tutkimustyöhön. Tekstiä elävöittää runsas kuvitus, joka koostuu paitsi valokuvista myös aikatauluista, rahtikirjoista ja laivoilla kulkeneista kirjeistä ja korteista.

Kirjaa myydään paitsi yhdistyksen tilaisuuksissa myös: Vason näyttelytilassa Pakkahuoneenrannassa, Uudenkaupungin matkailutoimistossa, Kirja-Vakassa, Kulttuurihistoriallisessa museossa sekä myöhemmin myös Forum Marinumissa Turussa.

Kirjan myyntihinta on 32€.

Uutisjuttu Uudenkaupungin Sanomissa 23.8.2012

Kirjoittaja Martti Marvola ja kustantajan edustaja Matti Jussila ihastelevat uutta kirjaa julkistamistilaisuudessa, joka pidettiin merihistoriallisesti mielenkiintoisessa, ns. Malenin talossa Uudessakaupungissa.
Martti Marvola sai kirjoittaa omistuskirjoituksia jo kirjan julkistamistilaisuudessa.